Jak sama nazwa wskazuje, organizacja odzysku opakowań pomaga firmom rozliczać opakowania. W praktyce obsługuje ona importerów, producentów lub inne firmy handlowe, które oferują produkty w opakowaniach. Wiele sklepów internetowych, restauracji czy producentów żywności od kilku, a nawet kilkunastu lat posiada już umowy z organizacjami odzysku opakowań.
W ostatnim czasie coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się powierzyć swoje obowiązki właśnie takim podmiotom. Warto zatem przyjrzeć się, komu może pomóc organizacja odzysku opakowań i jakie płyną korzyści z tej pomocy.
Czym zajmuje się organizacja odzysku opakowań?
Organizacja odzysku opakowań przejmuje obowiązki od tak zwanych firm wprowadzających produkty w opakowaniach. Obowiązki te wynikają z ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Kluczowe z nich obejmują:
- złożenie do 15 marca każdego roku sprawozdania w BDO na temat opakowań,
- przeprowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych lub wniesienie tych środków na konto urzędu marszałkowskiego,
- osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu.
Organizacje odzysku opakowań przejmują zatem obowiązki od wprowadzających produkty. Innymi słowy, zamiast samodzielnie wykonywać obowiązki, możesz powierzyć je takiej organizacji. Współpraca jest zwykle dużo tańsza niż samodzielne wykonywanie tych zadań.
Jakie są sankcje za uchylanie się od rozliczania opakowań?
Unikanie rozliczania opakowań jest zagrożone wieloma sankcjami. Główna z nich to opłata produktowa z tytułu nieosiągnięcia wymaganych prawem poziomów recyklingu.
Przykład 1. Wysokość opłaty produktowej w 2024 r.
Nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu oznacza obowiązek wniesienia „opłaty produktowej”. W 2024 r. wynosi ona 2916 zł za 1 tonę opakowań z tworzyw sztucznych. W przypadku 1 tony opakowań z papieru i tektury opłata ta wynosi 952 zł.
Współpracę z organizacją odzysku opakowań można porównać do zakupu biletu w komunikacji miejskiej. Mając bilet, nie obawiasz się kontroli. Jeżeli jednak nie masz biletu, a zostaniesz skontrolowany, mandat okaże się dużo droższy niż bilet, którego nie zakupiłeś.
Oczywiście, gapowicz może mieć szczęście i przez lata nigdy nie trafi na kontrolę. Ale co, jeżeli jednak będzie miał pecha? Wówczas może być to jego najdroższy przejazd w życiu. Podobnie jest z rozliczaniem opakowań.
Dziś wiele firm „jeździ na gapę”. Dlatego też na poziomie UE mówi się o zjawisku tak zwanych free riders, czyli właśnie gapowiczów. Aby ograniczać tego typu praktyki, wiele państw wprowadza dodatkowy obowiązek kontroli sklepów internetowych (na przykład Niemcy czy Francja). Polega on na tym, że sprzedaż przez platformy internetowe, takie jak Amazon, Allegro czy eBay, jest uzależniona od uzyskania numeru rejestrowego w systemie typu BDO (na przykład LUCID) oraz posiadania umowy z organizacją odzysku opakowań.
Przykład 2. Zaległe sprawozdania w BDO
Niezłożenie sprawozdania o wprowadzonych na rynek produktach w opakowaniach jest zagrożone sankcją w postaci grzywny. W praktyce urzędy często wzywają do złożenia zaległych sprawozdań nawet do 5 lat wstecz. Wówczas oznacza to obowiązek wniesienia zaległych opłat produktowych wraz z odsetkami, a także należności na publiczne kampanie edukacyjne.
Kiedy współpraca z organizacją odzysku opakowań opłaca się najbardziej?
Przekazanie obowiązków organizacji odzysku opakowań jest szczególnie atrakcyjne dla firm, które wprowadzają na rynek więcej niż 1 tonę opakowań. Wówczas nie mogą one skorzystać z przewidzianego prawem zwolnienia z opłat (tak zwanej pomocy de minimis).
Współpraca z organizacją odzysku opakowań jest również rekomendowana podmiotom, które nie wytwarzają odpadów opakowaniowych. Wynika to z faktu, że w pewnych sytuacjach firmy mogą samodzielnie osiągać odpowiednie poziomy recyklingu. Wymaga to jednak prowadzenia ewidencji odpadów oraz uzyskiwania dokumentów potwierdzających recykling.
W praktyce oznacza to konieczność nie tylko dobrego zorganizowania gospodarki odpadami, ale przede wszystkim posiadania specjalistycznej wiedzy. Dlatego dla mniejszych firm zwykle optymalnym rozwiązaniem będzie właśnie współpraca z organizacją odzysku opakowań.
Chcesz zobaczyć, ile możesz oszczędzić na współpracy z PRO R3 Organizacja Odzysku Opakowań?
Przejdź do kalkulatora i wylicz swój obowiązek.
KALKULATOR LICENCJI
Jak rozpocząć współpracę z organizacją odzysku opakowań?
Warunkiem rozpoczęcia współpracy z organizacją odzysku opakowań jest zawarcie umowy. Taki obowiązek wynika bezpośrednio z ustawy. Tym samym brak umowy oznacza, że współpraca nie została zawarta.
Umowa jest zatem dowodem. Dlatego też ustawa o odpadach nakłada obowiązek ujawnienia umowy z organizacją odzysku opakowań w BDO. Niesie to za sobą wiele korzyści:
- W przypadku kontroli firma posiadająca umowę z organizacją odzysku opakowań może w łatwy sposób udowodnić, że wykonuje ciążące na niej obowiązki z ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
- Umowa z organizacją odzysku opakowań świadczy o profesjonalizmie firmy i o tym, że poważnie podchodzi do swoich obowiązków związanych z rozszerzoną odpowiedzialnością producenta.
- Taka umowa zwalnia także przedsiębiorcę z wielu uciążliwych obowiązków, takich jak składanie sprawozdań w BDO na temat wprowadzanych opakowań,
realizacja publicznych kampanii edukacyjnych czy wreszcie – osiągnięcie określonych poziomów recyklingu.
Sprawdź, ile możesz zyskać z PRO R3 Organizacja Odzysku Opakowań
Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił, czym zajmuje się organizacja odzysku opakowań. Jeżeli szukasz takiej organizacji lub masz pytania co do działalności PRO R3 – zachęcamy kontaktu.
Nasi specjaliści z przyjemnością odpowiedzą na Twoje pytania dotyczące umowy oraz kosztów współpracy.
Kontakt:
Zadzwoń do nas pod numer: +48 22 880 02 80 lub napisz e-mail: biuro@pro.r3.org.pl
Wylicz swój obowiązek:
Przejdź do kalkulatora, aby wyliczyć swój obowiązek